donderdag 14 februari 2013

Recept: Tomatensoep met homemade croutons


Er zijn van die dingen waarvan je wilde dat je ze lekker vond. Soep is een van die dingen bij mij. Ik vind er gewoon niet zo veel aan. Ik kan jaloers zijn op mensen die als het koud is buiten een heerlijk bord hete soep naar binnen lepelen. Het ziet er altijd zo lekker uit, het ruikt verrukkelijk en het kan (gemaakt from scratch) erg gezond zijn. Toen ik laatst bij mijn moeder was, besloot ik weer eens een keer zelf soep te maken.


Zij houdt namelijk wel van een soepje op z'n tijd, dus als ik er niks aan vond had ik het in ieder geval niet voor niets gemaakt. Bovendien vind ik het erg leuk om met een staafmixer in de weer te zijn ;)


Wat ik ervan vond? Het viel me geheel niet tegen! Het brood is een lekkere toevoeging en doordat de soep niet helemaal glad gepureerd is heeft ie nog wat bite. M'n moeder vond het trouwens echt heerlijk. Ik ga het binnenkort zeker nog eens maken. Misschien moet je soep wel gewoon leren eten? 








Verwarm de oven voor op 220 C. Snijd de cherrytomaatjes doormidden en de vleestomaten in vieren. Verwijder de zaadlijsten van de rode peper en snijd deze door de helft. Snijd de teentjes knoflook in stukjes. Leg de stukken tomaat, de peper en de knoflook op een bakplaat, besprenkel met olijfolie en bestrooi met zout en peper. Schuif de bakplaat in de oven voor ongeveer 15 minuutjes. 

Verwarm olijfolie in een sauspan op middelhoog vuur. Snijd de rode uien in stukken (dit hoeft niet al te fijn) en bak deze in de pan. Als de uien glazig zijn voeg je al roerend de balsamico azijn toe en zet je het vuur laag. Voeg nu de groenten van de bakplaat toe aan de pan en laat alles een paar minuutjes sudderen. 

Maak ondertussen de croutons. Snijd het brood in grove blokjes, leg dit op de bakplaat en bestrooi met olijfolie en zout. Zet dit in de oven voor ongeveer 5 minuutjes. 

Haal de pan met groenten van het vuur en doe alles samen met wat basilicum in een blender of keukenmachine. Proef of de soep nog wat meer basilicum, of zout of peper nodig heeft. 

Serveer de soep met een beetje créme fraîche, de croutons en de rest van de basilicum. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten