dinsdag 12 februari 2013

Recept: Bonen burritos

Een van mijn favoriete keukens is de 'Mexicaanse' keuken. 'Mexicaans' tussen aanhalingstekens, want ik ben me ervan bewust dat de recepten die ik maak weinig te maken hebben met authentiek Mexicaans eten. Eigenlijk komen de meeste recepten met een Mexicaans tintje die wij in Nederland kennen, uit de Tex-Mex keuken, de afkorting voor de Amerikaans-Mexicaanse keuken. Hierin wordt veel gebruik gemaakt van de tortilla's, nacho's en taco's zoals wij die kennen.

Anyway, ik ben er dus dol op om steeds nieuwe recepten te proberen van burritos, enchiladas en quesadillas. Dit recept was er typisch eentje waarvan ik niet zeker wist of ik het wel lekker zou vinden. Het recept bevat vrij simpele ingredienten, en ik was bang dat het saai zou smaken. Maar niets is minder waar! 


Sinds de eerste keer maak ik dit recept regelmatig en iedere keer zijn ze weer even lekker. Zelfs mensen die graag vlees eten in hun gerechten, zeggen het niet te missen als ze deze burritos eten. Winner! Ze zijn erg makkelijk om te maken, dus heel geschikt om doordeweeks te maken. Koud zijn ze ook goed te eten, dus maak er een extra, als lunch voor de volgende dag! 




Om de bonenvulling te maken, verwarm een scheut zonnebloemolie in een hapjespan. Voeg de knoflook, chilipoeder, komijn, cayennepeper, zout en peper toe en laat ongeveer een minuutje bakken. Voeg de bonen toe aan de pan, samen met de bouillon. Laat het bonenmengel koken, zet daarna het vuur laag, en laat pruttelen voor ongeveer 10 minuten. Zet het vuur uit en prak of stamp het bonenmengel fijn. Voeg dan de salsa toe en roer goed door elkaar.



Verwarm een tortilla en smeer ongeveer 1/3 cup van het bonenmengel erop. Verdeel dan de stukjes tomaat, groene ui, sla en kaas en zure room. Rol de tortilla op burrito style en serveer.

Door de kaas en room weg te laten of te vervangen, is het gerecht ook geschikt voor veganisten.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten